Έλεγχοι πριν το ταξίδι Η μηχανή θα κληθεί να αντεπεξέλθει σε ένα δύσκολο ρόλο: Μέγιστο φορτίο, μεγάλες ταχύτητες, υψηλές θερμοκρασίες. Είναι σημαντικό να ξεκινάμε ξέροντας ότι η μηχανή μας είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Μερικοί απλοί έλεγχοι θα κάνουν το ταξίδι πολύ πιο ξεγνοιαστο.
Πρώτα πλύντε την μηχανή. Οχι μόνο για να βγάζει μάτια αλλά για να μπορέσετε να ελέγξετε αν υπάρχουν τίποτα διαρροές.
1.Λάδι κινητήρα: Ελέγξτε την στάθμη του λαδιού του κινητήρα σας ακόμα και αν έχετε κάνει μόλις 1000 χιλιόμετρα από την τελευταία αλλαγή. Ξεκινήστε τον κινητήρα και αφήστε τον να δουλέψει για λίγα λεπτά (5-6 λεπτά ή μια βολτούλα γύρω από το τεράγωνο). Στην συνέχεια σβήστε και αφήστε την μηχανή για 3-4 λεπτά ώστε τα λάδια να ξανακατέβουν στο κάρτερ. Σηκώστε όρθια την μηχανή – όχι στο κεντρικό σταντ- σε επίπεδο έδαφος, και ελέγξτε από το ματάκι ότι η στάθμη του λαδιού είναι εντός ορίων. Αν είστε στο κάτω όριο, προσθέστε. Προσοχή: Ποτε μην υπερπληρώνετε με λάδι. Περίσσεια λαδιού μπορέι να αποβεί το ίδιο καταστρεπτική με την έλλειψή του για τον κινητήρα σας. Επαναλαμβάνατε τον έλεγχο κάθε 1000 χιλιόμετρα στην διάρκεια του ταξιδιού σας. Αν κατά την διάρκεια του ταξιδιού σας χρειαστεί να συμπληρώσετε λάδια αλλά δεν βρείτε την μάρκα σας, μην φοβηθείτε να βάλετε ότι πλησιέστερο. Απλά, κινηθείτε συντηρητικά και αλλάξτε λάδια στην πρώτη ευκαιρία, αν το λάδι που θα συμπληρώσετε υπολείπεται σημαντικά σε προδιαγραφές. Αν οι προδιαγραφές είναι οι ίδιες, δεν έχετε κανένα πρόβλημα.
2.Νερά: είναι το ίδιο σημαντικά για την ζωή του κινητήρα σας με το λαδάκι του. Το νεράκι είναι αυτό που κρατάει τις εξάψεις του σε λογικά επίπεδα. Ελέγξτε την στάθμη στο δοχείο και συμπληρώστε αν απαιτείται. Ποτέ μην βάλετε νερό βρύσης ή εμφιαλωμένο. Πάντα απιονισμένο νερό για ψυγεία σε ανάμιξη 50-50 με ένα επώνυμο αντιψυκτικό. Τώρα αν βρεθείτε στην μέση του πουθενά με το ψυγείο άδειο, βάλτε μέσα και νεράκι βρύσης. Αλλά όσο το δυνατό συντομότερα αδειάστε το κύκλωμα, ξεπλύνετε το καλά και βάλτε το σωστό ψυκτικό. Ποτέ μην ξεκινήσετε το ταξίδι σας με διαρροή ψυκτικού εν γνώση σας.
3.Λάστιχα: ένα από τα βασικά εξαρτήματα που κρατάει την μηχανή στον δρόμο και εσάς όρθιους πάνω σε αυτήν. Ελέγξτε την κατάσταση και τον αέρα στα ελάστικά σας. Ελαστικά πολυκαιρινά (άνω των 3 ετών), ξεραμένα ή σε κακή κατάσταση λόγω χρήσης, είναι απλά επικίνδυνα. Ψάξτε για εξογκώματα στα μάγουλά τους καθώς και ρωγμές στο πέλμα τους και ειδικά ανάμεσα στα τακουνάκια. Αν εντοπίσετε εξογκώματα και εκτεταμένες ρωγμές σε αριθμό και έκταση, μην το πολυσκεφτήτε: γραμμή στο βουλκανιζατέρ. Και μην ξεχνάτε: το «καλοκαίρι είναι, δεν έχει κίνδυνο, θα τα αλλάξω το Σεπτέμβρη» είναι λάθος. Η σκονισμένη άσφαλτος του καλοκαιριού είναι εξίσου γλιστερή με το βρεγμένο οδόστρωμα του χειμώνα. Με την διαφορά ότι ασυνειδητα το αγνοούμε. Ελέγξτε το αέρα στα λάστιχά σας με τα λάστιχα κρύα. Προσθέστε ή αφαιρέστε αέρα ανάλογα με τις οδηγίες του κατασκευαστή ελαστικών και του φορτίου σας.
4.Αλυσίδα: Για τα παιδιά με τις άλλες μηχανές.Καθαρίστε επιμελώς την αλυσίδα σας. Έτσι θα είστε σε θέση να εντοπίσετε ευκολότερα αν κάτι δεν πάει καλά με αυτή. Ελέγξτε την για στραβώματα και «κόμπους» (κρίκοι που δεν δουλεύουν καλά και σχηματίζουν γωνία με τους γειτονικούς). Αν εντοπίσετε κάτι τέτοιο το οποίο και επιμένει μετά την λίπανση, συμβουλευτείτε τον μηχανικό σας και αν απαιτείται αλλάξτε την. Ρυθμίστε προσεκτικά την αλυσίδα σας επιτρέποντας τον προδιαγραφόμενο τζόγο. Λαδώστε με το λιπαντικό της αρεσκεία σας και αφήστε την μηχανή περί τα 20 λεπτα ώστε να στραγγίσει το περισσευούμενο λιπαντικό και να λιπάνει σωστά όλη την αλυσίδα. Συνίσταται να λιπαίνεται η αλυσίδα ζεστή (μετά από κάποια χιλιόμετρα χρήσης). Κατά την διάρκεια του ταξιδιού σας μην ξεχνάτε να λιπαίνετε την αλυσίδα σας κάθε 600-700 χιλιόμετρα ή με την πρώτη ευκαιρία μετά από ταξίδι σε βρεγμένο ή σε χώμα. Στην δεύτερη δε περίπτωση, θα χρειαστεί και καθάρισμα.
5.Φρένα – τακάκια: Ελέγξτε την κατάσταση στα σωληνάκια των φρένων, τις στάθμες των υγρών στα δοχειάκια και το πάχος των τακακίων. Αν αντιληφθείτε διαρροές μήν ξεκινήσετε πριν επισκευασθούν. Αν τα τακάκια είναι στα όριά τους αλλάξτε τα. Μην διακινδυνεύετε να μείνετε από τακάκια. Το πολύ πολύ, φυλάξτε τα παλιά σας για μετά το ταξίδι. Αν διαθέτετε κεντικό σταντ, σηκώστε την μηχανή και ελέγξτε ότι οι τροχοί περιστρέφονται άνετα και δεν παραμένουν φρεναρισμένοι. Αν στο φρενάρισμα αντιλαμβάνεστε κραδασμό στην μανέτα ή το ποδόφρενο, μειούμενη αντίσταση ή απότομο δάγκωμα, επισκεφτείτε μηχανικό.
6.Αναρτήσεις: Ελέγξτε για διαρροές και περίεργες συμπεριφορές, πχ τραβήγματα στο φρενάρισμα, θορύβους στην λειτουργία τους, κόλλημα. Ρυθμίστε σωστά την πίσω ανάρτησή σας όταν φορτώσεται την μηχανή. Αυξήστε την προφόρτιση έτσι ώστε να επαναφέρετε το στατικό SAG στις τιμές της ξεφόρτωτης μηχανής. Έτσι δεν θα καταπονήσετε την ανάρτηση, την αλυσίδα αλλά και δεν θα γυρίσουν τα φώτα σας να βλέπουν ουρανό.
7.Ντίζες: Ελέγξτε τον συμπλέκτη και το γκάζι για απροσκοπτη λειτουργία και σαφείς επαναφορές, χωρίς μαγκώματα και ζόρια. Μάγκωμα σημαίνει συνήθως ανάγκη για λίπανση, αλλά αν επιμένει σημαίνει ντίζα στα τελευταία της. Γρασσάρετε τις ντίζες με ειδικό σπρέυ για ντίζες (τα σπρέυ αλυσίδας δεν κάνουν ως επί το πλείστον). Στο εμπόριο υπάρχει ειδικό εργαλείο που κάνει το λάδωμα των ντιζών παιχνίδι.
8.Φώτα: Σιγουρευτείτε ότι όλα τα φώτα είναι σε λειτουργική κατάσταση. Ρυθμίστε αν χρειάζεται το ύψος της δέσμης των φώτων σας αλλά και το πότε ενεργοποιέιται το φως φρένου με το πάτημα του ποδόφρενου. Ελέξτε ότι όλοι οι διακόπτες της μοτό λειτουργούν σωστά.
Για το ταξίδι
Φόρτωμα μηχανής: Φορτώνετε την μηχανή με αυτην στο κεντρικό σταντ αν υπάρχει. Αφενός είναι ευκολότερο το φόρτωμα, αφετέρου σας δίνει καλύτερη εποπτεία ώστε να κατανείμετε σωστα το φορτίο. Στα τριβάλιτσα συστήματα προσπαθείτε να ισοκατανείμετε το μεγαλύτερο βάρος στις δυό πλαινές. Μην υπερφορτώνεται την κεντρική. Προσπαθείτε πάντα να κρατάτε το κέντρο βάρους χαμηλά. Ενημερώστε τον/την συνεπιβάτη ότι δεν θα πρέπει να στηρίζει όλο το βάρος του/της στην βαλίτσα. Βεβαιωθείτε ότι το tank bag δεν εμποδίζει τους χειρισμούς σας, την οπτική επαφή με τα όργανα,και δεν βρίσκει στους διακόπτες όταν το τιμόνι γυρίζει στα τέρματα. Αν αυτό συμβαίνει, καλύτερα ΜΗΝ βάλετε το tank bag ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να στερηθείτε κάποιες από τις αποσκευές σας. Αν επιθυμείτε να αναρτήσετε αποσκευές στα κάγγελα της μοτό, κάντε το χρησιμοποιόντας ειδικά σακίδια για αυτή την δουλειά. Ελέγξτε ότι όλο το φορτίο είναι σταθερά τοποθετημένο πάνω στην μηχανή. Πρέπει να είναι ΕΝΑ ΣΩΜΑ με αυτή.
Τι να έχω μαζί:
Ένα μικρό τσαντάκι με μερικά εργαλεία και εξαρτήματα μπορεί να αποβεί σωτήριο. Βρείτε το χώρο και πάρτε μαζί σας κατ’ελάχιστον τα παρακάτω:
• Εργαλεία για τον πίσω τροχό (σφίξιμο – ρεγουλάρισμα) – Διάφορα άλλα εργαλεία ανάλογα με το μέχρι που μπορείτε να επισκευάσετε (δεν συνίστατε να πάρετε μαζί σας υποπιεσόμετρα και φίλερ για τις βαλβίδες).
• Fast για τα λάστιχα ή κιτ επιδιόρθωσης tubeless και τρόμπα
• Λιπαντικό σπρέυ αλυσίδας
• Ντίζα (του μέτρου) με τα αντίστοιχα σφιγτηράκια. Αν σπάσει η ντίζα του συμπλέκτη θα μπορέσετε εύκολα να την αντικαταστήσετε και σίγουρα θα σας βγάλει μέχρι το επόμενο συνεργείο….και ακόμα παραπέρα
• Μανέτα συμπλέκτη για την κακιά την ώρα (φρένου δεν χρειάζεται – έχετε το πίσω φρένο)
• Τμήμα αλυσίδας – ασφάλειες αλυσίδας και 2 κρίκοι σύνδεσης τουλάχιστον – εξολκέας πείρων αλυσίδας.
• Σετ λαμπών
• Φακό
• Τα δεύτερα κλειδιά της μηχανή σας σε ασφαλές σημείο πάνω σας. Οδική συμπεριφορά:
• Πάντα να θεωρείτε ότι ΔΕΝ σας έχουν εντοπίσει οι άλλοι οδηγοί και ειδικά οι τεράτροχοι
• Μην αναπτύσετε μεγάλες ταχύτητες. Απολαύστε το ταξίδι σας και όχι μόνο τον προορισμό σας
• Αν κινείστε με άλλες μηχανές, θυμηθείτε ότι ο αργότερος οδηγός πάει πρώτος και ο γρηγορότερος τελευταίος. Κρατάτε αποστάσεις ώστε οι άλλοι οδηγοί να αντιλαμβάνονται πόσες μηχανές προηγούνται αυτής που πάνε να προσπεράσουν. Μην κινείστε πλάι – πλάι με τις άλλες μηχανές.
• Πάντα έχετε τα φωτα πορείας αναμένα
• Σταματάτε όταν νοιώσετε κούραση και όχι μόνο όταν έχετε προγραμματίσει
• Ελέγχετε συχνά τους καθρέπτες σας.
• Ελέγχετε συχνά τα όργανα της μηχανής σας (θερμοκρασία και κόκκινο λαμπάκι δηλαδή)
• Αν χρησιμοποιείτε ενδοσυνεννόηση, θυμηθείτε ότι δεν είναι για να λύσετε το Κυπριακό αλλά για μια στοιχειώδη επικοινωνία οδηγού-συνεπιβάτη.
• Οδηγείτε πάντα με πλήρη εξοπλισμό. Όχι βερμούδες, όχι τσόκαρα. Πείστε την συνεπιβάτη ότι θα μαυρίσει στην παραλία και όχι πάνω στην μηχανή. Στην απλούστερη περίπτωση, μια σφήκα που θα τσιμπήσει αυτή η εσάς ή ένα χαλικάκι που χτυπήσει το δακτυλακι του εν σαγιονάρα ποδιού, μπορεί να σας ανατρέψει.
Συγγραφέας: Kolokas